top of page

12 ok, amiért érdemes jobban odafigyelni az érzéseinkre


Az érzelmek annyira belső és szerves részei életünknek, hogy könnyen figyelmen kívül hagyjuk őket.


Érzéseink a legmélyebb énünk kifejezései, melyek nagyon hasznosak lehetnek, ha meghallgatjuk őket és ha hallgatunk is rájuk.


A motivációtól és az éberségtől a döntéshozatalig és a hitelességig sokat nyerhetünk azzal, ha egyszerűen odafigyelünk az érzéseinkre.



neurofeedback


A lakosság nagy része félelemben él attól, hogy feltesznek egy rettegett kérdést: „Mit érzel?”

Ez általában egy elég ártatlan kérdés. De ha olyan környezetben nőttél fel vagy élsz, amely figyelmen kívül hagyta vagy figyelmen kívül hagyja az érzéseidet, ez a kérdés szinte vádnak vagy kihívásnak tűnhet.


Ennek az az oka, hogy amikor egy egyén érzelmi elhanyagoltságban nő fel vagy él tartósan akár mint felnőtt, megtanulja, hogy az érzései lényegtelenek és megterhelőek. Előfordulhat, hogy nem tanul meg vagy elnyom magában néhány nagyon fontos készséget, például azt, hogy hogyan nevezze meg érzéseit, hogyan fejezze ki őket szavakba, kezelje vagy ossza meg őket a környezetével.


Természetesen vannak olyan időszakok, amikor az érzelmek a legtöbb ember számára tiszták és könnyűek. Az esküvőd napján vagy egy traumatikus esemény kapcsán például egy szeretted temetésén, az érzelmek vannak az előtérben. Ha erős érzelmeid vannak, például tiszta öröm vagy mély fájdalom, akkor könnyű pontosan meghatározni, mit érzel.


De nem élsz át jelentős eseményeket életed minden napján. És mégis vannak benned érzelmek, még a leghétköznapibb napokon is. Érző ember vagy, az agyad és a tested így van megtervezve és az érzéseid felbecsülhetetlen értékű információkat adnak számodra, amelyek útitervet adnak az életedhez.


Ha azt kívánod néha, hogy bár ne kelljen érezned az érzéseidet, nem vagy egyedül. De fontos tudnod: az érzelmeid a lényege annak, aki vagy. Segítenek megismerni és bízni önmagadban, kapcsolatokat építeni, motiválni önmagadat és segítenek megtalálni a világ értelmét. Ahhoz, hogy teljes életet élhess, érezned kell.


Az alábbiakban felsorolok néhány okot, amiért az érzéseid észlelése, észrevétele hatalmas segítség lehet számodra. A pontok amiket összeállítottam rövidek és csak annyit kérek, hogy gondolkodj el rajtuk. Induljon el egy folyamat, a többi kialakul.


Szóval: 12 módja annak, ha figyelsz és észreveszed az érzéseidet, hogyan javíthatsz az életeden


1. Az életet a jelen pillanatban éld. Amikor azt kérdezed magadtól: „Mit érzek?” az itt és a mostanba helyezd bele magadat. Fókuszálj arra, ami abban a percben benned és körülötted történik.


2. Legyél tudatosabb. Az érzéseid a legmélyebb kifejezései annak, aki vagy. Amikor képes vagy szünetet tartani, és arra irányítani a figyelmedet, amit érzel, segítesz az agyadnak kapcsolódni a testedhez. Ez a folyamat lehetővé teszi, hogy kapcsolódj a belső világodhoz, és végül beazonosítsd, hogy mire van szükséged. Ha tudod, mit érzel, mit akarsz és hogy mire van szükséged, akkor ismered meg igazán önmagadat.


3. Olyan döntéseket hozzál, amelyek megfelelőek számodra. Ez egy szokatlan megfogalmazás lehet, de esszenciális, hogy a döntéseid neked feleljenek meg. Ha foglalkozol az érzéseiddel, hamarosan rájössz, hogy mit szeretsz vagy nem szeretsz, mi az, amiért a szenvedély érzése ragad el, és mi tesz dühössé, izgatottá, szomorúvá, örömtelivé, szórakozottá. A körülötted zajló eseményekre adott érzelmi reakcióid olyan döntések meghozatalához vezetnek majd, amelyek összhangban vannak azzal, aki vagy.


4. Kevésbé törődj azzal, hogy mások mit gondolnak. Gyakori, hogy kételkedünk önmagunkban, amikor nincs kapcsolatunk az érzéseinkkel, vagy ha nem értékeljük, amit az érzelmeink jeleznek. Ilyenkor az önbizalomhiány miatt sebezhetőbb vagy mások hangjával, és véleményével szemben. Ha éppen arról van szó, az egyetlen személy, aki igazán tudja, mi a legjobb számodra, te magad vagy.


5. Kötődés másokhoz. Amikor elnyomod az érzéseidet, az önérzetedet is elnyomod. Ez megnehezíti mások számára, hogy megismerjenek és kapcsolatba kerüljenek veled.


6. Másokat hitelesebbnek és valódibbnak tartasz? Szánj rá egy pillanatot és gondolj valakire, akit csodálsz. Miért csodálod őt? Hajlamosak vagyunk csodálni azokat, akik tudják, kik ők. Viselkedésük, döntésük, választásuk és kommunikációjuk igazodik egymáshoz. Ne feledd, ezt mind te is ki tudod magadnak alakítani.


7. Határok másokkal szemben. Ha érzelmeidet megérted és kezeled, jobban el tudod különíteni a saját érzéseidet mások érzéseitől. Az érzelmi tudatosság láthatatlan határvonalat hoz létre közötted és mások között, amely lehetővé teszi az egészséges kapcsolati határokat.


8. Inkább te irányítsd az érzelmeidet, ne pedig az érzelmeid irányítsanak téged. Minél többet próbálsz úgymond nem érezni, annál inkább tehetetlennek fogod érezni magad az érzelmeid felett. Amikor meg tudod nevezni, hogy mit érzel, feldolgozhatod és megfelelő döntést hozhatsz. Ekkor a kezedben van az erő.


9. Az energia érzése, megtapasztalása és hasznosítása. Az érzelmek a benned lévő energia. Képzeld el, hogy egy pillanatra dühös vagy. Emlékszel arra a búgó érzésre, amely cselekvésre késztet? Erre szolgál minden érzelem: irányítani és motiválni, hogy tegyél valamit.


10. Irány és motiváció. Ha szánsz magadra időt és figyelsz, és tudomásul veszed a benned rejlő energiát, tükrözni fogja az érzéseidet és a döntések maguktól jönnek.


11. Fizikai egészség. Közvetlen kapcsolat van az érzelmi és fizikai egészséged között. Az érzések elnyomása és elfojtása izomfeszültséghez, alvászavarokhoz, szívbetegségekhez, magas vérnyomáshoz és számos egyéb fizikai problémához vezethet. Itt állj meg egy pillanatra. Nem lenne egyszerűbb nyugodtan végig gondolni az érzéseidet ahelyett, hogy feszült izmokkal, görcsösen töltöd el a napodat? Fájó derékkal vagy egy beállt nyakkal?


12. Teljesebbnek fogod érezni magad az életedben. Az érzéseid észrevételének megvannak az előnyei. Felfedezi, ki is vagy, motiváltnak fogod érezni magad abban a tudatban, hogy te vagy a saját vezetőd az életben, magabiztosan és könnyedén hozol döntéseket, és végül úgy érzed, hogy jobban kapcsolódsz magadhoz és másokhoz.



Egy kis segítség a végére.


Amennyiben segítségre van szükséged és úgy érzed szeretnéd átbeszélni a lehetőségeidet, kérj időpontot e-mailben a rehab@ergoterapeuta.hu vagy telefonon a 06.30.123.77.60 elérhetőségen.



Remélem, hogy hasznos volt a cikk, és köszönöm, hogy elolvastad.


100 views
bottom of page