top of page

Miért fontos a cirkadián ritmusod? Hogyan segítheti a biofeedback és neurofeedback a cirkadián ritmusodat?


A szervezet cirkadián ritmusának - élettani napszaki ritmusának - nevezzük azokat a biológiai folyamatokat, melyek szabályos napszaki ritmus szerint ismétlődnek. Ezek a folyamatok minden egyes nap újra kezdődnek.


Megjegyzés: a cirkadián ritmust ne keverjük össze az infradián ritmussal, ami a női test belső órája és a menstruációs ciklust szabályozza. A cirkadián ritmus a nők és a férfiak életében egyformán jelen van, az infradián ritmus csak a női szervezethez kapcsolható.


figyelemzavar ADHD


Napszaki ismétlődést mutat például a táplálékfelvétel vagy az alvás, de hasonló mintát követ egyes hormonok termelődése, a sejtek megújulása és a testhőmérséklet normál ingadozása is. Ezek a folyamatok biztosítják a szervezet működéséhez szükséges energiát és teszik lehetővé a pihenés alatti feltöltődést.


A cirkadián ritmust a sejtjeinkben megtalálható gének szabályozzák belülről, bizonyos külső hatások (világosság-sötétség, étkezés, munkavégzés, mozgás, társas kapcsolatok) pedig kívülről befolyásolják.


Ennek a meglehetősen bonyolult rendszernek a kialakításáért és fenntartásáért az agy alsó felületén található hipotalamusz egyik idegsejt-csoportja, a szuprakiazmatikus mag felelős. Ez az idegsejt-csoport rendezi össze (szinkronizálja) az egyes sejtjeink-szerveink belső ritmusát a külső behatások ritmusával. Többek között teszi ezt azáltal, hogy szabályozza a tobozmirigy melatonin termelését.


A melatonin sötétség hatására fokozódó felszabadulása jelzi a szervezetnek, hogy éjszaka van, és beindít egyes biológiai folyamatokat, illetve szinkronizálja azokat. Például gyerekek esetében a növekedési hormon éjszaka termelődik. A melatonin szintjén kívül a maghőmérséklet és a vér kortizolszintje is utal a cirkadián ritmus változására.


A cirkadián ritmus felborulása, eltolódása komoly következményekkel járhat, például depresszió. A mindennapok okozta krónikus stressz, vagy rossz szokásaink: a rendszertelen táplálkozás, a tévé mellett történő elalvás mind negatívan hathatnak a cirkadián ritmusunkra.


Szeretnél többet olvasni a női cirkadián ritmusról? Iratkozz fel a hírlevélre és hamarosan megkapod e-mailben a teljes ingyen letölthető információs anyagot.


Amennyiben alvászavarral küzdesz, keress bizalommal! HRV biofeedback és neurofeedback kezelésekkel nagyszerű eredményeket lehet elérni!


A HRV biofeedback terápiáról itt olvashatsz részletesen.



Egy kis segítség a végére.


Amennyiben szeretnéd megismerni a saját cirkadián ritmusodat, kérj időpontot e-mailben a rehab@ergoterapeuta.hu vagy telefonon a 06.30.123.77.60 elérhetőségen.


Addig is, íme egy link , melyen a saját kronotípusodról és a hozzá kapcsolódó tudnivalókról olvashatsz. Péládul arról, hogy pontosan mi a fogyási képességed és a kronotípusod között a kapcsolat.



Remélem, hogy hasznos volt a cikk, és köszönöm, hogy elolvastad.

bottom of page