top of page

A légzésünk hatása az idegrendszerre. Biofeedback - Neurofeedback.


A légzés ténylegesen befolyásolja érzelmeinket, figyelmünket és azt, ahogyan a külvilágot feldolgozzuk.


légzésterápia biofeedback neurofeedback
Stressz vagy relax? Mikor - miként hat a légzés az idegrenszerre?

A légzés nemcsak az életben maradáshoz elengedhetetlen, hanem az érzelmeinkre, a figyelmünkre és arra is, hogy az agyunk hogyan dolgozza fel a környezetünket és a történéseket.


„Lélegezz be… Lélegezz ki…” Vagy: „Vegyünk egy mély levegőt, és számoljunk tízig.” Stresszes helyzetekben a légzés nyugtató hatása olyan fogalom, amellyel a legtöbben találkoztunk már.


Egy kutatás során több mint egy tucat rágcsáló, majom és emberi agy képalkotásával végzett vizsgálat eredményeit szintetizálták és használták fel egy új számítási modellhez, amely összegzi, hogy a légzésünk miként befolyásolja az agy elvárásait.


Sok különböző típusú feladatnál az agyi ritmusok szorosan kötődnek a légzésünk ritmusához. Belégzéskor érzékenyebbek vagyunk a külvilágra, míg kilégzéskor az agy jobban hangolódik. Ez összhangban van azzal a ténnyel, ahogy egyes extrém sportok specifikus légzésritmust használnak, például a profi lövészeket arra képezik ki, hogy a kilégzés végén húzzák meg a ravaszt. Konkrétan két szívdobbanás között.


Az agy és a légzés olyan szorosan összefonódik, amely messze túlmutat a túlélésen, ténylegesen befolyásolja érzelmeinket, figyelmünket és azt, ahogyan a külvilágot feldolgozzuk.



A légzés hatással lehet a mentális egészségünkre

A mentális betegségek megelőzése és kezelése érdekében fontos cél annak megértése, hogy a légzés hogyan alakítja agyunkat, és ezen belül hangulatunkat, gondolatainkat és viselkedésünket.


A légzési nehézség, a hangulati rendellenességek, például a szorongás és a depresszió kockázatának nagyon nagy növekedésével jár. Tudjuk, hogy a légzés, a légúti betegségek és a pszichiátriai rendellenességek szorosan összefüggenek.


Számos kutatási tanulmány felveti annak lehetőségét, hogy ezeknek a rendellenességeknek a következő kezelését az agy és a test ritmusának újraszabályozására szolgáló új módszerek kifejlesztésében találják meg, ahelyett, hogy bármelyiket izoláltan kezelnék. (Biofeedback, Neurofeedback)


Elménk stabilizálása a légzésen keresztül jól ismert és használt "taktika" számos tradícióban, például a jógában és a meditációban.


Egy új tanulmány rávilágított arra, hogyan teszi ezt lehetővé az agy. Az agyban három útvonal szabályozza ezt a kölcsönhatást a légzés és az agyi tevékenység között. A légzési mintázatunk „izgatottabbá teszi az agyat”, ami azt jelenti, hogy a neuronok nagyobb valószínűséggel tüzelnek bizonyos légzési időszakokban.


Egy nemrégiben indult kutatásban, a kutatók innovatív agyi képalkotó vizsgálatokat végeznek embereken, hogy megpróbálják megérteni, hogyan befolyásolja a különböző érzelmi és vizuális észleléseket az agyban történő légzés.


Az említett kutatócsapat együttműködik az Aarhusi Egyetemi Kórház pulmonológiai csapatával is, ahol a laboratóriumban kifejlesztett eszközöket használnak annak megállapítására, hogy a hosszan tartó Covid-ban szenvedőknél előfordulhat-e zavar a légzés-agy összehangolásában.



biofeedback HRV neurofeedback légzésterápia
A praxisomban a HRV adatok elemzéséhez a Kubios szoftvert használom.

A praxisomban elérhető légzésterápia, a HRV Biofeedback kezelési módszer.


Mit jelent a HRV?

A szívfrekvencia variabilitás (Heart Rate Variability - HRV) a szív neurovegetatív aktivitásának és autonóm funkcióinak mérésnagysága.


A belső és külső környezet megváltozott terheléseire a szívveréstől szívverésig eltelt időtartam folyamatosan változhat (RR távolságok), amely a szív alkalmazkodásához vezethet. Paraszimpatikus magas frekvenciájú elektromos impulzus a szív pulzusának gyors csökkenését, a szimpatikus alacsony frekvenciájú impulzus a szívritmus emelkedése okozza.



biofeedback neurofeedback
HRV biofeedback - NeXus10 eszközzel

Mit jelent pontosan a HRV - légzésterápia?

Szívfrekvencia - variabilitás biofeedback (HRV)

  • A biofeedback kezelések egyik típusa.

  • Javítja a szervezet önszabályozó képességét.

  • Operáns kondicionáláson alapuló módszer, tehát akaratlagos tanulási folyamat.

  • A terapeuta figyeli a páciens légző- és keringési rendszerét, majd egy adott protokoll alapján vezeti a kezelést.

  • A kezelés a páciens egyéni értékein alapszik és ahhoz alkalmazkodva zajlik.

  • Nyitott szemes módszer, tehát a kliens vizuális ingerek alapján kapja a feedback-et a jelen állapotáról.


HRV biofeedback

A szív működését számos tényező befolyásolja - légzés, keringés viszonyai, hőmérséklet, hormonok, idegrendszer, érzelmi állapot stb. Egy egészséges szív minden egyes pillanatban reagál a környezet változásaira és alkalmazkodik hozzá. Tehát a szívverés korántsem olyan kiegyensúlyozott, mint ahogy azt gondolnánk. A szívműködés közvetlen vezérlését a vegetatív idegrendszer végzi, szimpatikus idegrendszeri hatásokra a pulzus nő, míg paraszimpatikus hatásokra csökken.



HRV növelésének előnyei

A növekvő HRV növeli a baroreceptorok aktivitását a testben, melynek pozitív hatásai a következők:

  • A vérnyomás és a hőszabályozás normalizálódik

  • Az agy szinkronba kerül a szívvel, így jobb kognitív funkciókat teremtve

  • Erősíti az immunrendszert

  • Normalizálja a pulzust

  • Növeli a pozitív érzelmeket



HRV kezelés menete

Az első mérés során a páciens ujjára elektródát helyezek fel, továbbá a mellkasra egy flexibilis légzést figyelő pántot rögzítek. A kezelés során a páciens a szoftver segítségével megtanulhatja, milyen a számára ideális légzésritmus, mellyel támogatja az optimális szívfrekvencia variabilitását és egyben az idegrendszert. Ennek elsajátítására 5-6 alkalom elegendő, majd otthon, az egyénre szabott légzésmintát napi szinten többször ismételni kell, így lesz tartós a hatás.



HRV alkalmazási területei

  • vérnyomás problémák

  • stressz kezelés

  • relaxáció

  • csúcsteljesítmény tréning

  • szorongás, depresszív hajlamok

  • krónikus fájdalmak


Amennyiben szeretnél egy HRV felmérést-vizsgálatot, kérj időpontot emailben rehab@ergoterapeuta.hu címen vagy telefonon: 06.30.123.77.60 számon.



Források: Ergoterápia Praxis - Chauvin N. Nerella, TudatosAgy,

Magyar Biofeedback és Neurofeedback Tudományos Akadémia Egyesület.

https://psycnet.apa.org/record/2022-92434-001

A prediktív elme légzési ritmusai.

Pszichológiai Szemle.

https://doi.org/10.1037/rev0000391

Allen, M., Varga, S. és Heck, D. H. (2022).

109 views
bottom of page