top of page

Alvás - menopauza, magas vérnyomás, stressz, szorongás, depresszió... Hogyan segíthet a biofeedback - neurofeedback?


Az alvás kimaradás vagy megszakítás negatív hatásai sokrétűek lehetnek: lassú reakció, figyelemzavar, a kapcsolatok hanyatlása, erős hangulatingadozás, a mélyalvásos szakasz kimaradása, a kalóriaégetés enyhülése napközben, fokozott éhség- és csökkent teltségérzet, inzulinrezisztencia és a teljesítőképesség csökkenése.


Mint a főcímben is olvasható, alvászavart sok minden okozhat: pajzsmirigy probléma, menopauza, betegség, stressz, inkontinencia, szorongás...


Alvászavar biofeedback szorongás depresszió
Alvászavar - menopauza, magas vérnyomás, stressz, inkontinencia, szorongás, depresszió...

Az alvás az egészségünk fontos feltétele. Nem kevesebb, mint életünk egyharmad részét töltjük alvással. Ez rengeteg idő és ma már tudjuk, hogy nem véletlen. Az évtizedeken keresztül vallott nézetekkel ellentétben az alvás nem egy felesleges, passzív időtöltés, hanem ahhoz szükséges, hogy életünk minden szintjén -mentális, fizikai, érzelmi- funkcionálni tudjunk, és hogy egészségesek legyünk. Az alvás az egyik legszebb példája a természettel való harmonikus kapcsolatunknak: amikor eljön az este, szervezetünk belső órája érzékeli a sötétedést, miáltal hormonok és fiziológiai változások finom összehangolásán keresztül lehetővé teszi, hogy végül elaludjunk.


Az angol terminológia a „restorative” sleep kifejezést használja, amit magyarul „helyreállító” alvásnak fordíthatunk le, és jól szemlélteti, mennyi minden történik, mialatt alszunk. A világból a napközben befogadott információ szelektálódik és raktározódik, annak függvényében, hogy fontos-e vagy sem. Az igénybe vett vázizmainknak, szerveinknek, az anyagcsere folyamatoknak lehetőségük van pihenni és felkészülni a következő napra, de többek között ekkor állnak "helyre" azok a kis hibák is, amik a DNS átírása során keletkeztek. Nem véletlen az ismert mondás: egy jó nap a jó alvással kezdődik.


Amikor nem eleget vagy nem jó minőségben alszunk, számos negatív következményt tapasztalunk. Napközben fáradtnak érezzük magunkat, lassul a figyelmünk, csökken a teljesítményünk, könnyebben hibázunk, ingerlékenyebbek, másokkal szemben türelmetlenebbek vagyunk, negatív irányba tolódik a hangulatunk, felléphet depresszió, szorongás is. A rossz alvás kihat az étkezésre is: intenzívebb az éhségérzet, előfordul, hogy többet is eszünk és könnyebben választunk egészségtelen ételeket, viszont kevésbé érezzük magunkat jóllakottnak, sőt, kevesebb kalóriát égetünk el.


A mai rohanó világ a jó alvás ellen dolgozik. A túlhajszolt munkaórák, a mindennapi stressz, erőn felüli vállalásaink életünk számos területén és a “multitaskingra” való törekvés következtében az a tévképzet alakulhat ki, hogy az alvás elfecsérelt idő, egyszerűen „nem fér bele”. Másrészről pedig az elektronikai eszközökből származó kék-fény, de általában igaz ez a többi fényforrásra is, azt hitetik el a szervezetünkkel, hogy még mindig világos nappal van. Ezáltal gátolják a melatonin nevű hormon termelődését, ami elengedhetetlen az elalváshoz és az alvás fenntartásához. Gondoljunk csak bele, hányszor dolgozunk késő estig a számítógép előtt, hányszor alszunk el a TV fénye mellett vagy a közösségi médiát pörgetve a telefonunkon.


A hosszú távú alvászavar hozzájárul számtalan egészségünkre kedvezőtlen állapothoz, mint például túlsúly, zsíranyagcsere zavarok, megnövekedett állandó készültségi állapot, érzelmi distressz, csökkent immunvédekezés, illetve olyan krónikus betegségek kialakulásához is, mint például a 2-es típusú cukorbetegség, magas vérnyomás, szív- és érrendszeri betegségek, depresszió, mentális kimerülés.


MENNYI ALVÁS ELÉG? A szükséges alvás mennyisége az élet során változik. Egy csecsemőnek több alvásra van szüksége, mint egy kiskamasznak. Habár lehetnek egyéni különbségek, általánosságban a fiatal felnőttek és felnőttek átlagos napi alvásigénye 7-9 óra közé tehető. Időskorban, ennél egy kicsit kevesebbel (7-8 óra) is beérjük.


HONNAN TUDHATÓ, HOGY NEM KIELÉGÍTŐ AZ ALVÁSUNK? Az egészséges alvás két kulcstényezője a mennyiség és a minőség. Gyanakodhatunk, hogy alvásunk zavart szenved, ha a már fent is említett kialvatlansági tüneteket tapasztaljuk. Másrészt a nehéz elalvás, a gyakori vagy túl korai felébredés és a nehézkes visszaalvás is felhívhatják rá a figyelmünket. Ronthatja az alvásminőséget, ha a hétköznapok és hétvégék között több mint egy óra alváskülönbség van, illetve ha szélsőségesen össze-vissza időben fekszünk le. Speciális problémákra hívhatják fel a figyelmet a horkolás (különösen elhízott, magas vérnyomással élő férfiaknál), a nyugalomba helyezkedéskor a végtagokban érzett kellemetlen érzetek (pl.: zsibbadás, görcs) vagy például a napközbeni kontrollálhatatlan elalvás.


MIT TEHETÜNK AZ EGÉSZSÉGES ALVÁSÉRT? Örömteli hír, hogy az alvással kapcsolatos valódi betegségek ritkák. A helytelen életmóddal, rossz szokásokkal összefüggésbe hozható alvászavarok viszont sajnos annál gyakoribbak, akár a népesség egyharmadát is érinthetik. Mivel az alvás kulcsfontosságú a jó egészség szempontjából, instant megoldások (pl.: gyógynövények, hormonpótló gyógyhatású készítmények vagy gyógyszerek) bevetése legfeljebb átmenetileg jöhet szóba (pl. utazás, akut stresszhelyzet).

A BioNeuro Praxisban az Amerikai Életmódorvostani Társaság (American College of Lifestyle Medicine) véleményével egybehangzóan hosszú távon mindenképpen az életmód rendezését és optimalizálását tartjuk elsődlegesnek. Szerencsére a jó alvás képessége mindenkiben megvan. Odafigyeléssel és a jó szokások kialakításával, tudatosításával mindenki tehet a pihentető alvásminőségének javításáért.

alvászavar biofeedback HRV
Alvászavar esetében a HRV biofeedback egy mindenki számára elérhető kezelési módszer.

Szakemberhez akkor érdemes fordulni, ha a változtatások ellenére sem történik javulás, ráadásul a panaszok hónapok óta (legalább 3 hónapja) fennállnak. A fentebb említett speciális problémák kapcsán felmerülő alvási rendellenességek (pl. krónikus álmatlanság, alvási apnoe, nyugtalan láb szindróma) részletesebb vizsgálata, diagnózisa és kezelése is szakember segítségével történik.


A biofeedback - neurofeedback módszereket az alvászavarok kezelésében is alkalmazzák. A páciens a terápia alatt egyfajta alvási protokollt tanul meg, mely elősegíti, hogy elalvás előtt kellemes ellazulás állapotába kerüljön. Az alvászavar egy betegség, melynek kezelése kizárólag a megelőző szakmai diagnosztika és differenciáldiagnosztika elvégzését követően kerülhet sor, az arra felhatalmazott szakember által.


A biofeedback megkezdése előtt, érdemes egy alváslabort felkeresni. Az alvásdiagnosztikai szakrendelésen a szomnológusok előzetes előjegyzés alapján fogadják a szakrendelésre beutalt betegeket. A szakmai irányelveknek megfelelően értékelik a betegek panaszait és tájékoztatják a pácienseket a vizsgálati eredményekről, illetve a szóba jövő kiegészítő terápiás lehetőségekről, mint például a HRV biofeedback.


Kérném, hogy amennyiben rendelkezik alváslaborban kapott vizsgálati eredményről, ezt a bejelentkezéskor előre jelezze!



17 views

Comments


bottom of page