top of page

Fontos, hogy megismerd a saját cirkadián ritmusodat


biofeedback cirkadián ritmus
A cirkadián ritmusod genetikailag meghatározott, és befolyásolja az energiaszintedet, a libidódat, az éhségedet és az éberséget.


A tested a napi funkcióit egy meghatározott, koreografált rutin szerint végzi, mégpedig a cirkadián ritmusoddal összehangolva. A cirkadián megnevezés a tested veleszületett a Nap szerinti 24 órás ciklusra utal. A ritmusod fizikai és kémiai változások sorozata, amelyek alapja a belső órád.


A cirkadián ritmusod genetikailag meghatározott, és befolyásolja az energiaszintedet, a libidódat, az éhségedet és az éberséget. Lehet, hogy nem veszed észre, de gyakran akkor érzed a legjobban magad a bőrödben, amikor az életmódod igazodik a szervezeted természetes ritmusához.


A belső óráid egyediek! Ha például nem vagy egy bulizós típus, és este 22 órakor már elsőként dőlsz be az ágyba, nincs mit szégyellni. A testednek van egy meghatározott preferenciája, egy „kronotípusa” arra vonatkozóan, hogy a cirkadián ritmusod hogyan illeszkedik a mindennapjaidba. Ha a tested természetesen reggelente aktívabb, akkor kronotípusod „pacsirta” másként „early bird”. Ha a tested éberebb esténként, akkor a kronotípusod egy „éjszakai bagoly”. Én például este 21 órakor már lefekszem és 22 órakor alszom, viszont reggel 6 órakor kelek és 8 órakor már frissen ropogósan órákon át tudok szuper hatékonyan dolgozni.


Minden élő szervezetnek van cirkadián ritmusa, de ezek különböző típusokba sorolása még viszonylag új fogalom. A kronobiológusok aktívan vizsgálják, hogy az elektromosság nélkül élő populációk kronotípus-diverzitást mutatnak-e. Mindeközben az a konszenzus, hogy a populáció 40%-a korán kelő, 30%-a éjszakai bagoly, a többi pedig valahol a kettő között található.


Manapság már léteznek eszközök (pl. okosóra) melyek segíthetnek beazonosítani a típusodat, hogy az életstílusodat jobban összehangold a tested optimális alvási szokásaival.


Míg a tested az ideális ritmuson kívül is tud működni, ennek egészségügyi következményei is lehetnek, az éhségérzeten vagy a munkahelyen való ébren maradásért való küzdelmen túl. Ha az életmódod krónikusan nincs összhangban a cirkadián ritmusoddal , az negatívan befolyásolhatja az immunrendszert, a reproduktív rendszert, a gyomor-bélrendszert, az endokrin (hormon) és a szív- és érrendszert.


Még a teljes éjszakai alvás is az alvási szakaszok rossz eloszlását eredményezheti, ha az alvási periódus a kronotípusának megfelelő szuboptimális időpontban következik be. Tehát ez mit is jelent? Hiába alszol eleget, ha nem a megfelelő napszakban és időszakban alszol, nem leszel friss ébredéskor. A kronotípushoz való igazodás növeli esélyét arra, hogy elég mély és REM-alváshoz juss. (Ha szeretnél többet megtudni az alvásról, az alvás fázisairól és hogy miként tudsz igazán jót aludni akár stresszel teli hétköznapokon is, iratkozz fel a hírlevélre, hogy automatikusan megkapd az INGYENES ALVÁS KISOKOST.)


A személyes cirkadián ráhangolódáson túl fontos felismerni, hogy a társadalom a korán kelőknek kedvez. A korai iskolai és munkakezdési időpontok biológiailag hátrányos helyzetbe hozzák az éjszakai baglyokat. Gyerekként általában reggeli típus vagyunk, tinédzser korunkban viszont az esti típus felé lendülünk, majd középkorukra lassan visszasodródunk a reggeli típusba. Például ezért ennyire nehéz a tiniknek kora reggel felkelni.


A hét folyamán az éjszakai baglyok jelentős alvástartozást halmoznak fel, amelyet nem tudnak kiheverni, még akkor sem, ha hétvégén tovább alszanak. Ugyanezek a hatások nyilvánvalóak, ha a cirkadián ritmust megzavarja például egy éjszakaiműszak.


Ha optimalizálni szeretnéd az alvásodat, próbáld meg tested természetes ritmusához igazítani az elalvás idejét. Mindig tartsd észben – Te egyedi vagy, és a ritmusaid is azok.


Ha szeretnéd megismerni cirkadián ritmusodat, mondj búcsút az ébresztődnek néhány napra – vagy ha lehet egy hétre –, és figyeld a tested természetes ébrenléti idejét.



Ha konkrétumot szeretnél és gyorsabban szeretnéd megtudni te melyik kronotípus vagy, kérjél időpontot egy felmérésre és egy kronotípus tesztre. Email: rehab@ergoterapeuta.hu



Amennyiben szeretnél még e tematikában tovább olvasni, alább pár cikk a blogról.


Remélem, hogy hasznos volt a cikk, és köszönöm, hogy elolvastad.

Ha tetszett a cikk, küld el a barátaidnak, szeretteidnek, hogy ők is értesüljenek a cirakdián ritmus fontosságáról.





Források




24 views
bottom of page