top of page

Életmód Orvoslás - Lifestyle Medicine - az egészséges a bélrendszer.


életmódorvoslás, életmódterápia, bélrendszer, emésztési zavar, egészséges táplálkozás
Milyen az egészséges bélrendszer?


Az emésztőrendszerünk szervek összessége.

Az emésztés folyamata a rágással a szájban kezdődik, a táplálék nyállal keveredésével, majd innen a lenyelt falat végighalad az egész emésztőrendszeren, amelynek mentén a gyomor, hasnyálmirigy, epehólyag, belek, mind abban segédkeznek, hogy minél több hasznos anyagot tudjunk kinyerni abból a falatból, amit megettünk. Ezen kívül az emésztőrendszerünk része a bélflóra is, amit több billió élő organizmusból áll. Ez a flóra velünk él, egyedi, mint az ujjlenyomatunk. A rendszer résztvevői, alkotói nemcsak a táplálékkal lépnek kapcsolatba, amit megeszünk, hanem egymással és velünk is.


Ha egyensúlyban van ez a rendszer, akkor ezek a mikrobák készségesen segítik az emésztést, a vitaminok és más tápanyagok felszívódását, lebontják a toxinokat, erősítik a bél gát funkcióját, megakadályozzák a rossz baktériumok elszaporodását , és befolyásolják az immunrendszer működését valamint a hangulatunkat, sőt még a génexpresszióra is hatással vannak! De amikor az egyensúly felborul, ezek a mikrobák is képesek arra, hogy kárt okozzanak.


Tehát a bél nem csupán egy szerv, hanem egy igazi ökoszisztéma. Különböző faktorok befolyásolják a bélflóránk összetételét és egészségét, a születés módja, a korunk, stressz, fertőzések, környezeti toxinok, a táplálkozásunk, antibiotikumok, egyéb gyógyszerek, probiotikumok.



Mi az egészséges bélrendszer?

Erre nincsen konkrét definíció, mert ez annyira egyénfüggő. Ha valakinek egészséges bélrendszere van annak nincsenek rendszeres emésztőszervrendszeri tünetei, mint például. puffadás, székrekedés, hasmenés, hasfájás. Mindannyiunknak van alkalmanként ilyen panasza, de normálisan ez nem rendszeres. Az egészséges bélrendszerrel rendelkező embernek a széklete rendszeres, formált. Rendesen működik az emésztése és a felszívódása.


Tegyél egy próbát. Feküdj le az ágyadra, a lábaidat ne tedd keresztbe. Vegyél pár mély levegőt. Lazíts. Amikor készen állsz, egy hirtelen de rövid mozdulatot tegyél: mindkét kezeddel, az ujjaiddal, nyomd be picit a hasadat és azonnal engedd el. Határozott mozdulattal, de csak egy pillanatra nyomd be. Az egészséges bélrendszer nem mutat fájdalmas reakciót.



Milyen a nem egészséges bélrendszer?

Vannak olyan jelző tünetek, amik bizony akár komoly problémát is jelezhetnek. Ilyenkor érdemes minél hamarabb orvoshoz fordulni és utánajárni, hogy mi is lehet a háttérben.


Ilyen tünetek lehetnek:

  • a széklet habitusának hirtelen megváltozása,

  • véres vagy fekete széklet,

  • hirtelen súlyvesztés,

  • nyelési nehézség vagy fájdalom nyelés közben,

  • gyomorpanaszok.


Ezen kívül egyéb kísérő tünetek jelentkezhetnek, amiket nem feltétlenül kötünk emésztőrendszeri betegségekhez, mert más betegségek esetében is előfordulhatnak, például:

  • bőrproblémák,

  • fáradtság,

  • hangulatváltozás,

  • hízás,

  • fejfájás stb.

Hogyan befolyásolhatja a belünk egészsége a súlyunkat?

Tudjuk, hogy ahhoz, hogy a táplálékot rendesen meg tudjuk emészteni, és a tápanyagok fel tudjanak szívódni, ahhoz egészségesen működő bélrendszerre van szükségünk. Ha ez nincs, akkor az vezethet fogyáshoz és túlsúlyhoz is. Először is ki kell deríteni, hogy van-e valamilyen belgyógyászati probléma a rossz emésztés hátterében. Ennek a legjobb módja természetesen, ha ezt megbeszéli háziorvosával vagy egy gasztroenterológussal. Az emésztési és felszívódási problémák általában akaratlan súlyvesztéshez vezetnek, valamint nyilván egyéb hiánytünetekhez.


Rengeteg kutatás folyik jelenleg a bélflóra elhízásban játszott szerepéről. Sok ilyen kutatás azt vizsgálja, hogy különböző mikróbák hogyan befolyásolják az energiafelhasználást, leegyszerűsítve ez annyit jelent, hogy a bélflóránk összetétele határozza meg azt is, hogy egy adott tányér ételből kevesebb vagy több energiát tudunk hasznosítani. Egyes törzsek ügyesebbek ebben, mint a többiek. A bélflóránkban élő egyes mikroorganizmusok olyan enzimeket termelnek, melyek segítik lebontani az amúgy nehezen vagy nem emészthető szénhidrátokat és fehérjéket. Minél több energiát “újra hasznosítunk”, annál többet tudunk felhasználni.


Megfigyelték, hogy a vékonyabb emberek bélflórájában többféle mikroorganizmus él, mint az elhízott emberek bélflórájában. Minél változatosabban táplálkozol, a bélflórád összetétele is annál változatosabb lesz.

Sajnos ahhoz még keveset tudunk, hogy mik azok a törzsek, amik segítenek például a fogyásban vagy éppen a hízásban. De van egy-két ígéretes tanulmány.



életmód terápia Chauvin N. Nerella ergoterapeuta
Az életmód orvoslás szerves része a egészséges táplálkozás tanácsadás.

Probiotikumok és prebiotikumok

A következőekben a pro- és prebiotikumok bélflórára gyakorolt hatását fogjuk átnézni. Ez talán ez egyik legizgalmasabb téma a táplálkozástudományban manapság. Rengeteg kutatás folyik a témában, próbálják feltérképezni a bélflóra jelentőségét, összetételét, és természetesen azt, hogy hogyan tudjuk azt befolyásolni, javítani, helyreállítani.



Mi a probiotikum?

A probiotikumok a szervezetünkben található, velünk szimbiózisban élő „élő mikroorganizmusok”, amelyek kedvező hatást gyakorolnak a gazdaszervezet egészségi állapotára, fontos szerepet töltenek be a belső egyensúlyunk fenntartásában. A magzati életben a bél steril, az újszülött először a szülőcsatornában kontaminálódik baktériumokkal. A normál hüvelyflórából az újszülöttbe jutó Lactobacillusok az anyatej oligoszacharidjai – mint prebiotikumok – bifidogén hatására kolonizálódnak az újszülött bélrendszerében. A bél korai kolonizációja szerepet játszik az immunrendszer érésében.


“A probiotikumok a szervezetünkben található, velünk szimbiózisban élő „élő mikroorganizmusok”, amelyek kedvező hatást gyakorolnak a gazdaszervezet egészségi állapotára, fontos szerepet töltenek be a belső egyensúlyunk fenntartásában.”


Leggyakrabban a probiotikus élelmiszerek vagy kiegészítők Lactobacillus vagy Bifidobacterium baktérium törzseket tartalmaznak, általában fermentált tejtermékekből. Azonban mielőtt hatásukat kifejthetnék túl kell élniük egy igen veszélyes utat, amíg a bélbe jutnak:


Először is túl kell élniük a gyártási, szállítási és tárolási folyamatokat, hogy élő állapotban bekerülhessenek a boltokba.


Ezután túl kell jutnia a gyomor savas közegén, ami pont azért van, hogy a potenciális ártó baktériumokat semlegesítse, valamint át kell jutni a hasnyálmirigy által kiválasztott enzimeken és az epén is.


Ha végül sikerül elérnie élve a vastagbelet, akkor ott valami pozitív hatást kellene gyakorolni, nemcsak egyszerűen átszaladni a bélrendszeren…



Ezen nehézségek miatt, az, hogy a megfelelő probiotikumot a megfelelő helyre juttassunk nem olyan egyszerű és fontos kiemelni, hogy az előnyöket, amelyeket a klinikai vizsgálatokban láthatunk nem mindig lehet elérni a joghurtokkal, tablettákkal és egyéb kiegészítőkkel, amik elérhetők a gyógyszertárakban illetve a boltok polcain.


Mindezen kihívások ellenére azonban a jó minőségű probiotikumoknak kedvező hatása van bizonyos betegségekben. A legjobban alátámasztott ilyen hatás az antibiotikumok okozta hasmenéses panaszokban van, de a kutatók rengeteg egyéb betegségben is vizsgálják hatásukat – rák, ekcéma, mentális betegség.


Egy vizsgálat szerint a hazai lakosság bélflórájában a jótékony baktériumok elvárt 40-50%-os aránya helyett csak 12%-ban voltak kimutathatóak. Ez párhuzamba hozható a WHO statisztikai adataival, amelynek alapján a magyar lakosság egészségi mutatói évek óta az európai átlag alatt vannak. Az emésztőszervi betegségek által okozott halálozás az európai országok közül hazánkban a legmagasabb.


Atópiás kórképek esetében az immunrendszer érésének elmaradása korrigálható probiotikumok adásával, rheumatoid arthritis esetén a gyulladásos folyamatok módosulnak. Májbetegeknél ammónia csökkentő hatásuk a hepatikus enkefalopátia kezelésében, endotoxinémia csökkentése májkárosodásnál a májfunkció javulását eredményezi, gyulladásos folyamatok gátlása késlelteti a zsírmáj, a cirrózis, a fibrózis és a karcinogenezis létrejöttét. Képesek mérsékelni az oszteopénia és oszteoporózis kialakulását. A tejsav hatására bekövetkező PH-eltolódás javítja az ásványi anyagok (kálcium, magnézium, vas, cink) oldódását, segíti a biohasznosulását.



életmódorvoslás, táplálkozási tanácsadás, ergoterápia
Életmód orvoslás - Egészséges Bélrendszer


Korlátok

A legtöbb kutatás, amit a probiotikumokkal kapcsolatban végeztek beteg emberek körében történt, tehát egészséges emberek körében még nem tudjuk biztosan, hogy pontosan milyen hatása van, mivel használatuk még nem terjedt el széles körben. Azonban tudjuk az elmúlt 50 év több száz kutatása alapján, hogy mellékhatásuk gyakorlatilag nincsen – kritikus állapotú vagy immunszuprimált emberekben okozott mellékhatást, de egészségesekben nem. A probiotikumok csak ép nyálkahártya felszínhez kötődve tudják érvényesíteni jótékony hatásukat.


A probiotikumok, akár tabletta formájában is, ma is élelmiszernek minősülnek. Ezért nem kell átesniük ugyanolyan szigorú tesztelésen, mint a gyógyszereknek, ezért igen nehéz megmondani, hogy valóban tartalmazzák-e azokat a baktériumokat élő állapotban és megfelelő mennyiségben, amit a csomagolás állít, valamint, hogy a kívánt hatás érhető-e el velük.


Dr Alessio Fasano szerint a bélflóráról alkotott jelenlegi tudásunk hasonlít az világűrről rendelkező tudásunkhoz. Tudjuk, hogy létezik a világűr – a mikrobiom – és tudjuk, hogy van tejút – nagyobb baktériumtörzsek – de még távol vagyunk attól, hogy teljes mértékben értsük ezt a szisztémát. Más szóval, van egy csomó részlet, amit még meg kell érteni, mielőtt képesek vagyunk teljes mértékben kihasználni a probiotikumok egészségre gyakorolt hatását.




És mi a helyzet a prebiotikumokkal – ez ugyanaz?

Nem ugyanaz. A prebiotikumok a táplálékkal a szervezetünkbe kerülő, általunk nem megemészthető, többnyire szénhidrát-tartalmú élelmiszerek ( inulin, laktulóz, oligofruktóz, fruktooligoszaharidok ), amelyet a vastagbél jótékony baktériumflórája használ fel tápanyagául.


A bakteriális fermentáció során rövid szénláncú zsírsavak képződnek. A vajsav és a propionsav a vastagbél hám, az acetilsav az agy és a szív anyagcseréjében játszik szerepet. A vajsav fontos a bélnyálkahártya egészsége szempontjából, erősíti a bél gát funkcióját, csökkenti gyulladásos folyamatokat és az oxidatív stresszt, és jelez az agyunknak, hogy tele vagyunk.


Általánosságban elmondható, hogy több, mint napi 20 gramm prebiotikum fogyasztása nem kívánt mellékhatásokat okozhat, mint pl. puffadás, különösen azokban, akik IBS-ben ( irritábilis bél szindróma) szenvednek. Fontos, hogy, ha ilyesmit eszünk vagy szedünk, akkor kis adagokban kezdjük. Természetesen előforduló prebiotikum pl. az anyatejben lévő oligoszacharid, de található prebiotikum az articsókában, spárgában, póréhagymában, zöld banánban, cikóriában és hagymában.


A prebiotikus rostok a széklettömeg növelésével javítják bélmotilitást, rövidül a tranzitidő, a toxikus anyagcseretermékek kevesebb ideig tartózkodnak a bélben, csökken a nyálkahártya irritáció, a gyulladás.




Probiotikumok és prebiotikumok összegzés

Összefoglalva tehát a probiotikumok előnyösen alkalmazhatóak a bélflóra összetételének bármilyen okból történő megváltozása következtében létrejövő bélbetegségek megelőzésében, kezelésében, allergiás kórképekben, egyes metabolikus folyamatokban. Még rengeteg a felderítetlen terület ebben a témában, de az biztos, hogy még sokat fogunk hallani a közeljövőben a bélflóra, pro- és prebiotikumok valamint általános egészségi állapotunk közötti összefüggésekről.


Ugyanakkor, mint szinte minden új dolgot ezt is nagyon felkapták és jól “megmarketingolták” ám, szóval fenntartásokkal kezeljük a mindenféle több ezer forintos “csodaszert”, amit már gyakorlatilag bárhol kaphatunk. Attól, hogy valami csilli-villi csomagban van, és minden este bevágnak egy reklámblokkot róla, hogy erősíti az immunrendszert ne dőljünk be neki! Nem igaz, hogy minél többféle flórát és egyéb hozzáadott csodaszert tartalmaz, az annál hatásosabb is lesz. Sajnos még mindig kevés tudományos bizonyíték van a jelenleg kapható szerekkel.


A probiotikumok szerepet játszhatnak a bél egészségében, mivel gátolják a patogén (kóros) baktériumok szaporodását, segítik egyes tápanyagok emésztését és felszívódását, hozzájárulnak a rövid láncú zsírsav-termeléshez és fenntartják az egészséges immunrendszert. Azonban ugyanolyan gondokat is okozhatnak, mint ahogyan a nem megfelelően megválasztott prebiotikus készítmények. Érzékeny emésztőrendszer esetén a prebiotikus hatású étrend-kiegészítők kiválasztásánál is nagyon körültekintően kell eljárni, mivel „rossz” emésztés esetén számos ilyen rost-típus erősen kontraindikált lehet, azaz ronthat a helyzeten.


Bizonyított, hogy a probiotikumok segíthetnek az emésztési panaszok tüneteinek enyhítésében, de ez attól függően változhat, hogy ki és melyik probiotikus készítményt használja. A nem megfelelően kiválasztott probiotikumok bizonyos esetekben ugyancsak hozzájárulhatnak a panaszok fokozódásához is például: SIBO-ban igen gyakori kihívás ez.


Mindenképpen fontos különválasztani a „jó” és „rossz” emésztést a pre- és probiotikumok alkalmazásakor! Természetesen ugyanez vonatkozik a diagnosztizált emésztőrendszeri kihívásokra is. „Rossz” emésztés esetén mind a pre-, mind a probiotikus oldalon jóval szűkebb lehetőségek állnak rendelkezésre, melyek biztonságosnak is mondhatóak.


Ha szeretnél időpontot az életmód orvosláson - lifestyle medicine - belül, táplálkozási tanácsadásra, kérlek a kapcsolat menü pontban kérjél időpontot.


életmód orvoslás, egészséges táplálkozás, ergoterápia Chauvin N. Nerella
Életmód terápia - BioNeuro Klinika


22 views

Comments


bottom of page